The Better Living Program

‘Better Living Program’ er en handlingsplan på 11 år udformet af Electrolux som har til formål at skabe en bedre og mere bæredygtig livsstil i verden. Omdrejningspunktet er en liste med 100 udviklingspunkter, som vi tilsigter at gennemføre i 2030. Udviklingspunkterne afspejles i de fire tydelige mål, som vi har defineret i kategorierne; Better Eating (Bedre madvaner), Better Garment Care (Bedre tøjpleje), Better Home Environment (Bedre indemiljø) og Better Company (Bedre virksomhed).

 

LÆS MERE HER (download pdf in English)

100 Actions

Den centrale del af programmet, er en liste over de punkter vi har planlagt at gennemføre over en periode på 11 år. Listen udvikles løbende. Inden 2030 skal den omhandle 100 actions - hver action er rettet mod vores fire hovedmål.

Handlingsplanen omfatter samarbejde med partners og eksperter i branchen samt respekterede changemakers og andre globale varemærker - eftersom vi forstår vigtigheden af at involvere den rette ekspertise. 

Målsætninger for 2030 

Better Eating

Vi stræber efter, at inspirere flere til at spise på en måde som er fordelagtig for både dem selv og vores planet. For os er det ensbetydende med, at vise hvordan man kan indtage mad med bedre næringsindhold, samtidig med at det kan være sjovt at lave mad med bæredygtige ingredienser - især plantebaserede varianter. Vi vil også gerne hjælpe med at mindske madspild, hvor det er muligt.  

Målsætningen for 2030: At gøre bæredygtig mad til det foretrukne valg. 

Better Garment Care

Ved at bruge en plejende teknologi og inspirere til bedre vaner for, hvordan du plejer dit tøj, håber vi på at forlænge tøjets levetid, samtidig med at vi reducerer den miljømæssige påvirkning. Vi vil også gerne bidrage til mere bæredygtige tøjindkøb.

Målsætningen for 2030: Få tøjet til at holde sig dobbelt så lang tid men med halvt så meget miljøpåvirkning.  

Better Home Environment

Ved at arbejde med dette som mål, kan vi fremskynde udviklingen af løsninger inden for sundere og mere bæredygtige hjem.

Målsætningen for 2030: At gøre hjemmet sundere og mere bæredygtigt ved hjælp af smarte løsninger for luft, vand og gulve.

Better Company

Gennem en mere ansvarsfuld produktion, indkøb og div. løsninger, stræber vi efter at blive klimaneutrale med zero-waste-fabrikker. Vi vil udvikle vores produkter ud fra FN’s klimamålsætning, og vi vil forsøge at tilbyde forretningsmodeller og produkter som optimerer brugen af vores ressourcer.  

Målsætningen for 2030: Gøre vores virksomhed klimaneutral og cirkulær.  

Mand og kvinde

Må vi præsentere: Intuitiv madlavning

Produkterne i vores nye køkkensortiment er så intuitive, at du ikke behøver tænke. I stedet kan du fokusere på smag, familie og venner.

For better living. Designed in Sweden.

Lav mad med præcision med hjælp fra Electrolux' induktionskogeplader - din nye souschef i køkkenet.
Slap af og opnå fantastiske resultater med hjælp af Electrolux' innovative CookView®-ovnkamera som altid holder øje med maden for dig.
Vask op på en smart og enkel måde med vores unikke teknik som løfter den nederste kruv til en god arbejdshøjde. Verdens første hejsefunktion i opvaskemaskinen som ikke kræver nogen anstrengelse.

Better Eating

Den mest kritiske faktor, når det kommer til vores helbred er fødevarer. Det er det også for vores fælles planet, hvor fødevarerindustrien står for en tredjedel af den globale energi og over 20% af alle upslip*. Desuden smider vi helt op til 30% ud af den mad vi køber** - og det selvom en niende del af verdens befolkning går sultne i seng.***. Det er derfor, vi vil hjælpe til med at sætte fokus på, hvordan man kan gøre sine madvalg mere bæredygtige - på en enkel og fornøjelig måde.

*Kilde: FN, SDG 2018
**Kilde: FN, SDG 2018
***Kilde: Food Aid Foundation

Målsætningen for 2030: At gøre bæredygtige fødevareindtag til det foretrukne valg

Vi stræber efter at inspirere folk til at spise, købe og håndtere maden på en måde som er til gavn for både dem selv og vores fælles planet - uden at gå på kompromis med nydelsen.

Fokusområder

For at nå frem til målet, vil vi fokusere på produktinnovation, at uddanne vores konsumenter, forestå endnu mere research og etablere gode, værdifulde samarbjeder. Her er det vi stræber efter at opnå inden for vores Better Eating-område:

  • Reducere madspild på enhver tænkelig måde
  • Inspirere til mere plantebaseret kost
  • Minimere enæringstab i kosten
  • Forbedre oplevelsen af at spise bæredygtig mad med forbedret smag, tekstur og farve
  • Gøre det enkelt at implementere ovenstående i hverdagen

"Vi er hele tiden på jagt efter at finde bedre løsninger til opbevaring af maden på. Men bæredygtig kost handler også om at ændre adfærd. Små skridt for en større sag."

Hanna Nykänen

Ekspert i madopbevaring, Electrolux, Sverige

GRO – spis bæredygtigt

Dette er vores vision om en bedre fremtid. GRO er verdens første reviderede køkkenkoncept, designet for at gøre det muligt at nyde sund og bæredygtig mad. Det er en futuristisk tilgang til at styrke valget af alsidig og plantebaseret kost og gøre det at spise bæredygtigt til det foretrukne valg.

Mod et mere holdbart fødevaresystem

Vi producerer, køber, spiser og ser på mad som om vi havde ubegrænsede ressourcer. GRO er nøje gennemtænkt for at hjælpe dig med at ændre perspektiv og vaner mod en mere bæredygtig verden. Sammen kan vi alle bídrage til et mere holdbart fødevaresystem ved at konsumere med eftertanke og spise sundere.

Dæk op til fremtiden

Med GRO kan du få mest mulig smag ud af din plantebaserede kost. Vores koncept hjælper dig med at følge EAT-Lancet-kostrådene ved at harmonisere hvordan vi behandler mad og skaber den grønne livsstil vi stæber mod. Vi arbejder for bæredygtige løsninger med fokus på jorden og menneskers sundhed.

En løsning med fokus på mennesket

GRO er vores vision af fremtidens køkken – et revolutionerende koncept til bæredygtig og smart madlavning. Det er et fleksibelt system med løsninger som hjælper dig til nemt at vælge grønnere madvaner. Det innovative design udfordrer den konventionelle idé om hvad et køkken er og hjælper dg med at træffe sunde og bæredygtige valg.

  • Moduler i et køkken
    1
    Omsorg – Gennemtænkt design

    Nyd madens mangfoldighed og det bedste af det naturen tilbyder. GROs modulsystem har rum med optimale forhold for at bevare dine fødevarer bedst muligt og forlænge deres holdbarhed.

  • Tilberedning af champignon
    2
    Skab – Bedre smagsoplevelser

    Opdag nye smage, egenskaber og tilberedningsteknikker med værktøj der fungerer gnidningsfrit og fleksibelt. GRO forvandler bæredygtige madvaner til fantastiske kulinariske oplevelser.

  • Digitalt display i køkkenbordet
    3
    Coach – Et fælles system

    GRO støtter bæredygtige madvaner med Coach – din digitale makker i køkkenenet. Den forstår dine behov og vaner og guider dig til at træffe bæredygtige valg der hvor det passer dig.

Vores fremtidsvision

Vi tror at der i fremtiden vil være fødevaresystemer som opmuntrer os til at spise mere bæredygtigt. GRO gør den ændring vi søger konkret – at kæmpe for mangfoldighed og sundere madvaner.

Læs mere

Et køkken. Uendelige muligheder

GROs moduler er designet til at kunne stables og omrokeres så de passer til dit hjem og din livsstil. Et revolutionerende koncept som er meget mere end bare et køkken, hvor fremtidsvisionen er, at den indeholder mangfoldighed og bæredygtige køkkenløsninger.

GRO former sig efter dig

GRO er en moderne tilgang til statiske køkkener – med mennesket i fokus. Det er et system som gør det nemt at vælge bæredygtige løsninger når du laver mad, og det har et praktisk og imponerende design.

  • Modul-køkkenhylder på væggen
    Fleksible moduler

    GROs moduler er som lego til køkkenet. Kombinationsmulighederne er uendelige, da hver komponent er designet så det giver muligheder og optimal opbevaring som passer overalt.

  • Opbevaringshylde med korn
    Opbevaring af korn og bælgfrugter

    Du kan blande, udskifte og udforske nye kornsorter og bælgfrugter med GROs opbevaringsmuligheder. Dette kan inspirere dig til at prøve nye alsidige proteinkilder, samtidig med at du kan nyde deres visuelle mangfoldighed.

  • Detaljer af et køkkenbord
    Nordic Smoker

    Eksperimentér i køkkenet og prøv nye smagsoplevelser med vores opskrifter. Nordic Smoker er inspireret af skandinavisk madlavning, kokke og Electrolux' svenske arv og den findes i vores premium-sortiment.

  • Opbevaring af grøntsager
    Plantegalleri

    Få de friske grøntsager med i billedet med plantegalleriet. Det er designet til at give frugt og grøntsager optimale opvevaringsbetingelser, lige i øjenhøjde bag matteret glas.

  • Digitalt display på køkkenbord
    Coach

    GRO Coach er din bæredygtighedsmakker når det handler om at lave mad. Den holder styr på dine madvaner digitalt for bedre at kunne forstå dine behov, så den kan guide dig til at træffe bæredygtige valg når det passer dig.

Better Garment Care

I løbet af de seneste 20 år har vi firedoblet vores tøjforbrug. Vi køber og smider med andre ord mere ud end tidligere*. Det betyder, at 90% af vores tøj bliver smidt ud før, det er nødvenligt**. En del af problemet er de hurtigt skiftende trends inden for modeindustrien - en anden er plejen og håndteringen af tøjet. Fordi vores vaskevaner ikke er helt opdaterede, forkortes vores tøjs levetid. Med modeindustrien som verdens fjerde største forureningskilde*** er det på tide, at vi ændrer den måde vi konsumere og passer på vores tøj på. 



*Kilde: Fashion Revolution
**Kilde: AEG Care Label Project
***Kilde: Measuring Fashion, Global Impact Study 2018

Læs mere

Målet for 2030: Få tøjet til at holde dobbelt så længe

Ved at tilbyde muligheden for bedre tøjpleje, vil vi hjælpe med til at forlænge tøjets holdbarhed og halvere miljøpåvirkningen. 

 

Fokusområder

For at opnå vores mål, vil vi fokusere på produktinnovation, uddanne vores forbrugere, forestå endnu mere research og etablere et godt, værdifuldt samarbejde med vores partnere. Vores fokusområder inden for Better Garment Care er:

  • Forlænge tøjets levetid ved hjælp af moderne teknologi og gode vaskevaner
  • Reducere miljøpåvirkningen ved tøjpleje
  • Gøre det muligt at give den rette pleje af alle stoftyper
  • Bidrage til et mere bæredygtigt tøjforbrug

"Vi er nødt til at se på de primære ressourcer vi faktisk har - i stedet for at fortsætte med at fodre uhyret."

Orsola de Castro

Innovatør inden for modeindustrien. Fashion Revolution, United Kingdom

Make it Last

Den måde vi passer og plejer vores tøj på påvirker vores miljø. Og at reducere tøjspild er noget vi kan gøre her og nu. Med Electrolux' PerfectCare holder dit tøj sig længere - for en mere bæredygtig fremtid.

Pas godt på dit tøj - og på jordens ressourcer

Med hjælp af de seneste fremskridt inden for design, teknik og tøjpleje kan du passe godt på både tøj og miljø. Vores PerfectCare-serie af vaskemaskiner og tørretumblere giver en mere miljøbesparende vask ved at have de rette indstillinger for tids-, energi- og vandforbrug. Når du opgraderer dine vaskevaner, er du med til at påvirke miljøet i en større kontekst.

Better Home Environment

Dårlig luftkvalitet er blevet en overhængende risiko for vores helbred. Ifølge FN bor 92% af verdens befolkningen i områder, hvor forureningen overskrider den anbefalede grænse. Mens vi spenderer meget af vores tid indendørs - i gennemsnit 16 timer om dagen* - gør det bare ondt værre. På grund af dårlig ventilation kan den indendørs forurening være op til fem gange højere end den som forekommer udendørs.** Men sådan behøver det ikke at være. Vi kan øge de indsatser som kan forbedre folks velvære og velbefindende i hjemmet.

*Kilde: BEAMA - My Health My
**Kilde: BEAMA - My Health My

Målsætningen for 2030: At gøre hjemmet sundere og mere bæredygtigt ved hjælp af smarte løsninger for luft, vand og gulve

Ved at arbejde med et bedre indeklima som mål, kan vi fremskynde udviklingen af løsninger inden for sundere og mere bæredygtige hjem.

Fokusområder

Ved at arbejde med et bedre indeklima som mål, kan vi fremskynde udviklingen af løsninger inden for sundere og mere bæredygtige hjem:

  • Udvikle sofistikerede løsninger inden for luft- og gulvpleje ved hjælp af digital teknik
  • At opgradere indendørsklimaet såvel som at fungere som primus motor inden for effektivisering af klimareducerende produkter

 

 

 

 

"Indendørskvaliteten er forværret fra 2 til 5 gange så meget som tidligere."

Monica Celotto og Fiorella Trivillin

Air Quality & Sustainability Innovators, på Electrolux Italien

Opgradér dit hjem med et sundt indendørsklima

Vi har det bedre, når vi kan trække vejret i ren luft - men det kan være svært at vide, hvornår luftkvaliteten faktisk er god. Med vores seneste innovative luftrenser kan du altid komme hjem til et sundt indendørsklima. Luftrenseren måler løbende luften og justerer den efter behov. Du kan følge med på afstand og optimere via en app - smart og enkelt.

Better Company

 

Når vores fremtid afhænger af de valg vi træffer i dag, må vi anstrænge os for, at gøre det så godt vi kan. Det gælder ikke bare den enkelte. For at skabe 'Living for the better' må også vi som virksomhed anstrænge os for at blive bedre. Vi skal blandt andet se nærmere på, hvordan vi håndterer produktionen og herunder hvordan vores fabrikker opererer, og hvilke materilaer vi udvælger. Vi skal undersøge, hvordan vi kan optimere produkernes levetid og sørge for, at maskinerne bliver anvendt på mest effektive måde. 

Målsætningen for 2030: Gøre vores virksomhed neutral og cirkulær

Vi stræber efter at have affaldsfrie og helt klimaneutrale fabrikker, samtidig med at vi udvikler produkter som kan maksimere effektiviteten af energi og andre ressourser. 

Fokusområder

For at opnå vores mål, vil vi fokusere på produktinnovation, uddanne vores forbrugere, forestå videre research og skabe værdifulde samarbejder. Vores fokusområder for Better Company er:

  • Gøre produktionen klimaneutral 
  • Drive zero-waste-fabrikker
  • Udvikle vores produkter i linje med FN's klimapolitik
  • Tilbyde businessmodeller og design som forbedrer måden hvorpå, vi anvender vores ressourcer

"En gang i fremtiden, tror jeg, at vi vil se tilbage på denne som et afgørende øjeblik. Og når jeg ser tilbage, vil jeg gerne kunne se det som et tidspunkt, hvor vi ændrede os til det bedre."

Jonas Samuelson

CEO & President, Electrolux

Introduktion

Vi vil hjælpe vores forbrugere med at tilegne sig mere bæredygtige vaner i hverdagen. Men for effektivt at kunne ændre på noget, må vi forstå forskellen på grønne hensigter og faktisk adfærd. I et globalt studie har vi undersøgt, hvordan folk forholder sig til bæredygtighed når det kommer til smag, pleje og velvære.

Resultaterne fra studiet kan give os en bedre forståelse af, hvordan vi fortsat kan ruste vores konsumenter og hjælpe dem i overgangen fra de gamle vaner til at praktisere deres grønne hensigter.

Undersøgelsen blev besvaret af 9320 personer i ni byer: Stockholm, San Francisco, Hanoi, Shanghai, Buenos Aires, Santiago, Warszawa, Sao Paolo og Melbourne. Byerne repræsenterer Electrolux' primære markeder og er nogle af de mest progressive når det kommer til bæredugtighed.

 

Læs mere

Taste-rubrik

Hvad anses for en bæredygtig tilgang til mad?

Den mest bæredygtige tilgang til mad, anses ifølge deltagerne i studiet at være reducering af madspild. Op mod 36% nævner det som en af tre mulige actions. At spise efter sæson eller spise lokalt producerede fødevarer nævnes som henholdsvis nummer to og tre mest bæredygtige tilgange til mad. 18% af deltagerne tror at det at spise plante-baseret er den mest holbare løsning.


En plantebaseret kost består hovedsagelig eller udelukkende af fødevarer der stammer fra planter, herunder grøntsager, kornprodukter, nødder, frø, bælgfrugter og frugter, og af få eller ingen animalske produkter (Wikipedia).

 

Hvordan agerer mennesker egentlig?

Reducering af madspild er den mest almindelige måde at agere miljøbevidst på og 53% af de adspurgte siger, at de forsøger at efterleve dette i deres dagligdag. Bare en af fire indtager en plantebaseret kost.

Hvad er udfordringerne?

Der findes en ambition om at begrænse madspild, men ofte mislykkes man alligevel. 32% af de adspurgte vil reducere deres madspild i forhold til hvordan de gør i dag. Dog smider 60% deres madvarer ud mindst en gang om ugen. Den mest almindelige årsag til det er, at udløbsdatoen er overskredet og at ferske fødevarer har ringere holdbarhed. Interessen for plantebaseret kost er lille og kun 18% af de adpurgte siger, at de vil leve mere grønt. Oftest er udfordringen, at man er bange for at ikke få nok næring og at smagen og konsistensen i animalske fødevarer er bedre og gør en mere mæt.

Interessen for plantebaseret kost er voksende men ikke stor, og 18% af de adspurgte siger, at de har til hensigt at spise mere plantebaseret. De overordnede årsager til dette er, at man er bange for ikke at få tilstrækkeligt med næring fra den plantebaserede kost samt at man ikke skulle blive mæt nok.

Bare 1 af 5 mener, at en udelukkende grøn kost er den mest effektive måde at praktisere bæredygtige madvaner på. I kontrast hertil kommer ca. 30% af de globale klimaudslip fra fødevareproduktionen (kilde: Climate Change and Land IPCC Special Report, 2019).


Hvad anses for at være en bæredygtig strategi når det handler om tøjpleje?

5 af 10 siger, at de ikke helt ved, hvilke bæredygtige metoder der findes inden for tøjpleje. Alligevel er 69% godt klar over, at det at få tøjet til at holde sig længere, er en bæredygtig praksis. Når deltagerene blev bedt om at definere miljøbevidste handlinger af tøjet, nævnte de at man skal fylde hele vaskemaskinen op, når man vasker tøj samt bruge vandeffektive maskiner.

Hvordan gør folk?

Den måde vi håndterer vores tøj på, handler i stor udstrækning om vane. Bare 40% af de adspurgte forsøger aktivt at forlænge tøjets levetid. 48% sørger altid for at vaske hele maskinfulde. Desuden vasker de tøjet når det lugter eller har fået pletter - eller helt enkelt når det er rart at have nyvasket tøj på. Bare 1 af 3 personer vælger at vaske ved lavere temperaturer, selvom vaskepulver ofte fungerer lige så effektivt på lavere temperaturer.

Hvilke udfordringer er der inden for tøjpleje?

I spørgsmålet om at tage sig godt af tøjet, siger de fleste af de adspurgte, at de vil bruge mere energieffektive maskiner og 14% vil sænke temperaturen oftere. De mest almindelige udfordringer for at praktisere dette er, at man er vant til at følge instruktionerne på vaskelapperne samt at man ikke tror, at man kan blive helt af med pletter når man vasker på lavere temperaturer. Kun 1 af 4 tror, at det er mere miljømæssigt forsvarligt at sænke temperaturen.


Hvad opfattes som årsagen til luftforureninger indendørs?

At opretholde en god luftkvalitet er noget de adspurgte prioriterer -  4 af 5 nævner luftkvalitet og renlighed som to af de vigtigste faktorer for vælvære i hjemmet. Alligevel er det bare 39% som mener, at de faktisk kan forbedre luftkvaliteten indendørs. 

Halvdelen af deltagerne i undersøgelsen påstår, at de er bevidste om årsagerne til luftforudreningerne i hjemmet og 41% mener, at støvsugning har en negativ indvirkning på den indendørs luftkvalitet. Rygning, bekæmpningsmiddel og hår- og kropsspay udnævnes til de største syndere.

 

Hvad gør folk for at forbedre luftkvaliteten indendørs?

Det man ofte gør for at forbedre luftkvaliteten hjemme er at lufte ud og støvsuge - det til trods for at 41% af de adspurgte mener, at støvsugning bidrager til luftforurening indendørs. Få personer tror, at luftkvaliteten i det hele taget ikke kan forbedres. 

Hvilke udfordringer er der for at opnå vælvære i hjemmet?

Den største udfordring inden for opfattelsen af indendørs vælvære handler om deltagernes ønske om at bruge luftrensere til at reducere allergi og forurening.

Et århundrede med fokus på velbefindende i hjemmet

Electrolux blev skabt ud fra tanken om at gøre støvsugere lettere og mere enkle at bruge. Støvsugerne blev fremhævet i hele verden som et redskab der skulle forbedre heldbred og hygiene. Der er sket meget siden - lige fra Electrolux' skaber, Axel Wenner-Gren's lancering af den innovative støvsuger 'Model V' med hjul til lancereingen af verdens første robotstøvsuger. Og rejsen fortsætter...

Et århundrede med fokus på pleje af tøjet

Vaskemaskinen er blevet kaldt århundredes opfindelse på det industielle område, på grund af hvad den har gjort for kvindens rolle i samfundet. Med bidrag så som den revolutionerende 'floating wing'-vaskemaskine i 1940erne, har Electrolux givet forbrugerne mulighed for at bruge tiden på det, der virkelig betyder noget, hvad enten det være sig uddannelse eller familie.

Et århundrede med fokus på den gode smagsoplevelse

Det at skabe lækre retter og gode madoplevelser har altid været drivkraften bag vores innovative opfindelser i og til køkkenet. Gennem tiden har vi trukket på vores unikke, professionelle arv for at skabe disse innovative løsninger. Den revolutionerende Assistent-foodprocessor og CombiSteam-ovnene er bare nogle af eksemplerne. 

Gammelt udstillingslokale

'Assistent' fra Electrolux: en karakteristisk, nordisk designklassiker

I 1939 gav Electrolux den svenske designer og ingenør, Alvar Lenning i opgave at lave en komprimeret udgave af en professionel restaurant-køkkenmaskine - en mindre og mere kompakt version som ville passe godt ind i en privat husholdning. Der var nok ikke mange der havde regnet med, at Assistent-foodprocessoren fra Electrolux stadig ville blive rost for sit design og sin robusthed 80 år efter den blev lanceret.

Den revolutionerende model V

Model V havde hjul, hvilket gjorde, at den hurtigt og effektivt kunne trækkes omkring i hjemmet og støvsuge alt skidt op - også selvom den var både mindre og lettere end sine foregængere. Det var Wenner-Gren selv, som kom på idéen med hjulene. Desuden representerede modellen tidens nye bølge af industielt design, og var lige i den tyske arkitekt Peter Behrens, og flere af hans modernistiske efterfølgeres, ånd.

Verdens første køkkenbords-opvaskemaskine

D10-opvaskemaskinen med kælenavnet 'The round tin' blev lanceret i 1959, og var verdens første såkaldte køkkenbords-opvaskemaskine. Det var smart, for det var i en tid, hvor de fleste køkkener ikke var skabt til installationer af opvaskemaskiner, og hvor det derfor krævede store ombygninger og renoveringer.