-

The Better Living Program

‘Better Living Program’ er en handlingsplan på 11 år udformet af Electrolux som har til formål at skabe en bedre og mere bæredygtig livsstil i verden. Omdrejningspunktet er en liste med 100 udviklingspunkter, som vi tilsigter at gennemføre i 2030. Udviklingspunkterne afspejles i de fire tydelige mål, som vi har defineret i kategorierne; Better Eating (Bedre madvaner), Better Garment Care (Bedre tøjpleje), Better Home Environment (Bedre indemiljø) og Better Company (Bedre virksomhed).

 

LÆS MERE HER (download pdf in English)

100 Actions

Den centrale del af programmet, er en liste over de punkter vi har planlagt at gennemføre over en periode på 11 år. Listen udvikles løbende. Inden 2030 skal den omhandle 100 actions - hver action er rettet mod vores fire hovedmål.

Handlingsplanen omfatter samarbejde med partners og eksperter i branchen samt respekterede changemakers og andre globale varemærker - eftersom vi forstår vigtigheden af at involvere den rette ekspertise. 

Målsætninger for 2030 

Better Eating

Vi stræber efter, at inspirere flere til at spise på en måde som er fordelagtig for både dem selv og vores planet. For os er det ensbetydende med, at vise hvordan man kan indtage mad med bedre næringsindhold, samtidig med at det kan være sjovt at lave mad med bæredygtige ingredienser - især plantebaserede varianter. Vi vil også gerne hjælpe med at mindske madspild, hvor det er muligt.  

Målsætningen for 2030: At gøre bæredygtig mad til det foretrukne vag. 

LÆS MERE

Better Garment Care

Ved at bruge en plejende teknologi og inspirere til bedre vaner for, hvordan du plejer dit tøj, håber vi på at forlænge tøjets levetid, samtidig med at vi reducerer den miljømæssige påvirkning. Vi vil også gerne bidrage til mere bæredygtige tøjindkøb.

Målsætningen for 2030: Få tøjet til at holde sig dobbelt så lang tid men med halvt så meget miljøpåvirkning.  

LÆS MERE
Nøgler på bord

Better Home Environment

For os er det vigtigt, med et sundt hjemmemiljø. Vi er hele tiden på udkig efter måder, hvorpå man kan optimere luftkvaliteten i hjemmet, og derfor vil vi komme med råd om enkle måder at blive af med støv og snavs på. Vi vil også fortsat fokusere på connectivity og automation for, at udvikle metoder der kan optimere indeklimaet.

Målsætningen for 2030: Frigøre hjemmet for skadelige allergi og forurening. 

LÆS MERE
Værktøj og kaffe

Better Company

Gennem en mere ansvarsfuld produktion, indkøb og div. løsninger, stræber vi efter at blive klimaneutrale med zero-waste-fabrikker. Vi vil udvikle vores produkter ud fra FN’s klimamålsætning, og vi vil forsøge at tilbyde forretningsmodeller og produkter som optimerer brugen af vores ressourcer.  

Målsætningen for 2030: Gøre vores virksomhed klimaneutral og cirkulær.  

LÆS MERE
Mand og kvinde

Må vi præsentere: Intuitiv madlavning

Produkterne i vores nye køkkensortiment er så intuitive, at du ikke behøver tænke. I stedet kan du fokusere på smag, familie og venner.

For better living. Designed in Sweden.

Lav mad med præcision med hjælp fra Electrolux' induktionskogeplader - din nye souschef i køkkenet.

Slap af og opnå fantastiske resultater med hjælp af Electrolux' innovative CookView®-ovnkamera som altid holder øje med maden for dig.

Vask op på en smart og enkel måde med vores unikke teknik som løfter den nederste kruv til en god arbejdshøjde. Verdens første hejsefunktion i opvaskemaskinen som ikke kræver nogen anstrengelse.


Better Eating

Den mest kritiske faktor, når det kommer til vores helbred er fødevarer. Det er det også for vores fælles planet, hvor fødevarerindustrien står for en tredjedel af den globale energi og over 20% af alle upslip*. Desuden smider vi helt op til 30% ud af den mad vi køber** - og det selvom en niende del af verdens befolkning går sultne i seng.***. Det er derfor, vi vil hjælpe til med at sætte fokus på, hvordan man kan gøre sine madvalg mere bæredygtige - på en enkel og fornøjelig måde.

*Kilde: FN, SDG 2018
**Kilde: FN, SDG 2018
***Kilde: Food Aid Foundation

Målsætningen for 2030: At gøre bæredygtige fødevareindtag til det foretrukne valg

Vi stræber efter at inspirere folk til at spise, købe og håndtere maden på en måde som er til gavn for både dem selv og vores fælles planet - uden at gå på kompromis med nydelsen.

Fokusområder

For at nå frem til målet, vil vi fokusere på produktinnovation, at uddanne vores konsumenter, forestå endnu mere research og etablere gode, værdifulde samarbjeder. Her er det vi stræber efter at opnå inden for vores Better Eating-område:

  • Reducere madspild på enhver tænkelig måde
  • Inspirere til mere plantebaseret kost
  • Minimere enæringstab i kosten
  • Forbedre oplevelsen af at spise bæredygtig mad med forbedret smag, tekstur og farve
  • Gøre det enkelt at implementere ovenstående i hverdagen

"Vi er hele tiden på jagt efter at finde bedre løsninger til opbevaring af maden på. Men bæredygtig kost handler også om at ændre adfærd. Små skridt for en større sag."

Hanna Nykänen

Ekspert i madopbevaring, Electrolux, Sverige


Better Garment Care

I løbet af de seneste 20 år har vi firedoblet vores tøjforbrug. Vi køber og smider med andre ord mere ud end tidligere*. Det betyder, at 90% af vores tøj bliver smidt ud før, det er nødvenligt**. En del af problemet er de hurtigt skiftende trends inden for modeindustrien - en anden er plejen og håndteringen af tøjet. Fordi vores vaskevaner ikke er helt opdaterede, forkortes vores tøjs levetid. Med modeindustrien som verdens fjerde største forureningskilde*** er det på tide, at vi ændrer den måde vi konsumere og passer på vores tøj på. 



*Kilde: Fashion Revolution
**Kilde: AEG Care Label Project
***Kilde: Measuring Fashion, Global Impact Study 2018

Målsætningen for 2030: Få tøjet til at holde sig dobbelt så længe men med halvt så meget miljøpåvirkning

Ved at vise hvordan man passer bedre på tøjet, vil vi hjælpe folk til at kunne bruge tøjet længere - med deres miljøfodspor i mente. 

Fokusområder

For at opnå vores mål, vil vi fokusere på produktinnovation, uddanne vores konsumenter, forestå endnu mere research og etablere et godt, værdifuldt samarbejde med vores partnere. Vores fokusområder inden for Better Garment Care er:

  • Forlænge tøjets levetid ved hjælp af moderne teknologi og gode vaskevaner
  • Reducere miljøpåvirkningen ved pleje og håndtering af tøjet
  • Gøre det muligt at give den rette pleje af alle stoftyper
  • Bidrage til mere bæredygtig tøjkonsumption

"Vi er nødt til at se på de primære ressourcer vi faktisk har - i stedet for at fortsætte med at fodre uhyret."

Orsola de Castro

Innovatør inden for modeindustrien. Fashion Revolution, United Kingdom

Pas godt på dit tøj - og på jordens ressourcer

Med hjælp af de seneste fremskridt inden for design, teknik og tøjpleje kan du passe godt på både tøj og miljø. Vores PerfectCare-serie af vaskemaskiner og tørretumblere giver en mere miljøbesparende vask ved at have de rette indstillinger for tids-, energi- og vandforbrug. Når du opgraderer dine vaskevaner, er du med til at påvirke miljøet i en større kontekst.

Opdag PerfectCare-serien

Better Home Environment

Dårlig luftkvalitet er blevet en overhængende risiko for vores helbred. Ifølge FN bor 92% af verdens befolkningen i områder, hvor forureningen overskrider den anbefalede grænse. Mens vi spenderer meget af vores tid indendørs - i gennemsnit 16 timer om dagen* - gør det bare ondt værre. På grund af dårlig ventilation kan den indendørs forurening være op til fem gange højere end den som forekommer udendørs.** Men sådan behøver det ikke at være. Vi kan øge de indsatser som kan forbedre folks velvære og velbefindende i hjemmet.

*Kilde: BEAMA - My Health My
**Kilde: BEAMA - My Health My

Målsætningen for 2030: Gøre hjemmet fri for skadelige allergener og for forurening

Vi stræber efter at opgradere folks hjemmemiljø ved at eliminere skidt og snavs samt støv, allergener og forurening, så de kan trække vejret i en renere luft indendørs.

Fokusområder

For at nå vores mål, vil vi fokusere på produktinnovation, uddanne konsumenterne, forestå endnu mere research og skabe værdifulde samarbejder. Vores fokusområder inden for Better Home Environment er:

  • Forstå og forbedre indendørs luftkvalitet -og klima
  • Gøre det muligt for vores konsumenter enkelt at fjerne skidt og støv fra gulve og overflader
  • Arbejde med connectivity og automation for løbende at optimere luftkvaliteten i hjemmet

 

 

 

 

"Indendørskvaliteten er forværret fra 2 til 5 gange så meget som tidligere."

Monica Celotto og Fiorella Trivillin

Air Quality & Sustainability Innovators, på Electrolux Italien

Opgradér dit hjem med et sundt indendørsklima

Vi har det bedre, når vi kan trække vejret i ren luft - men det kan være svært at vide, hvornår luftkvaliteten faktisk er god. Med vores seneste innovative luftrenser kan du altid komme hjem til et sundt indendørsklima. Luftrenseren måler løbende luften og justerer den efter behov. Du kan følge med på afstand og optimere via en app - smart og enkelt.

Opdag vores luftrensere med connectivity

Better Company

 

Når vores fremtid afhænger af de valg vi træffer i dag, må vi anstrænge os for, at gøre det så godt vi kan. Det gælder ikke bare den enkelte. For at skabe 'Living for the better' må også vi som virksomhed anstrænge os for at blive bedre. Vi skal blandt andet se nærmere på, hvordan vi håndterer produktionen og herunder hvordan vores fabrikker opererer, og hvilke materilaer vi udvælger. Vi skal undersøge, hvordan vi kan optimere produkernes levetid og sørge for, at maskinerne bliver anvendt på mest effektive måde. 

Målsætningen for 2030: Gøre vores virksomhed neutral og cirkulær

Vi stræber efter at have affaldsfrie og helt klimaneutrale fabrikker, samtidig med at vi udvikler produkter som kan maksimere effektiviteten af energi og andre ressourser. 

Fokusområder

For at opnå vores mål, vil vi fokusere på produktinnovation, uddanne vores konsumenter, forestå videre research og skabe værdifulde samarbejder. Vores fokusområder for Better Company er:

  • Gøre produktionen klima neutral 
  • Drive zero-waste-fabrikker
  • Udvikle vores produkter i linje med FN's klimapolitik
  • Tilbyde businessmodeller og design som forbedrer måden hvorpå, vi anvender vores ressourcer

"En gang i fremtiden, tror jeg, at vi vil se tilbage på denne som et afgørende øjeblik. Og når jeg ser tilbage, vil jeg gerne kunne se det som et tidspunkt, hvor vi ændrede os til det bedre."

Jonas Samuelson

CEO & President, Electrolux


Et århundrede med fokus på velbefindende i hjemmet

Electrolux blev skabt ud fra tanken om at gøre støvsugere lettere og mere enkle at bruge. Støvsugerne blev fremhævet i hele verden som et redskab der skulle forbedre heldbred og hygiene. Der er sket meget siden - lige fra Electrolux' skaber, Axel Wenner-Gren's lancering af den innovative støvsuger 'Model V' med hjul til lancereingen af verdens første robotstøvsuger. Og rejsen fortsætter...

Et århundrede med fokus på pleje af tøjet

Vaskemaskinen er blevet kaldt århundredes opfindelse på det industielle område, på grund af hvad den har gjort for kvindens rolle i samfundet. Med bidrag så som den revolutionerende 'floating wing'-vaskemaskine i 1940erne, har Electrolux givet forbrugerne mulighed for at bruge tiden på det, der virkelig betyder noget, hvad enten det være sig uddannelse eller familie.

Et århundrede med fokus på den gode smagsoplevelse

Det at skabe lækre retter og gode madoplevelser har altid været drivkraften bag vores innovative opfindelser i og til køkkenet. Gennem tiden har vi trukket på vores unikke, professionelle arv for at skabe disse innovative løsninger. Den revolutionerende Assistent-foodprocessor og CombiSteam-ovnene er bare nogle af eksemplerne. 

Gammelt udstillingslokale

'Assistent' fra Electrolux: en karakteristisk, nordisk designklassiker

I 1939 gav Electrolux den svenske designer og ingenør, Alvar Lenning i opgave at lave en komprimeret udgave af en professionel restaurant-køkkenmaskine - en mindre og mere kompakt version som ville passe godt ind i en privat husholdning. Der var nok ikke mange der havde regnet med, at Assistent-foodprocessoren fra Electrolux stadig ville blive rost for sit design og sin robusthed 80 år efter den blev lanceret.

Den revolutionerende model V

Model V havde hjul, hvilket gjorde, at den hurtigt og effektivt kunne trækkes omkring i hjemmet og støvsuge alt skidt op - også selvom den var både mindre og lettere end sine foregængere. Det var Wenner-Gren selv, som kom på idéen med hjulene. Desuden representerede modellen tidens nye bølge af industielt design, og var lige i den tyske arkitekt Peter Behrens, og flere af hans modernistiske efterfølgeres, ånd.

Verdens første køkkenbords-opvaskemaskine

D10-opvaskemaskinen med kælenavnet 'The round tin' blev lanceret i 1959, og var verdens første såkaldte køkkenbords-opvaskemaskine. Det var smart, for det var i en tid, hvor de fleste køkkener ikke var skabt til installationer af opvaskemaskiner, og hvor det derfor krævede store ombygninger og renoveringer.